Precies!

Van de schildpad en de haas

Het is zaterdag, we zijn net wakker en de laptop ligt op schoot. Mijn jongste telg is wat later bij de dag betrokken en komt de woonkamer binnen.

"Goedemorgen, dochter."

"Morgen, pap."

De conversatie is kort, de dag moet immers nog op gang komen en zo vroeg op de ochtend wordt er van je als vader verwacht dat je niet meteen te lastige en te lange communicatie op gaat starten. Ik besluit om aan dat verwachtingspatroon te voldoen.

Langzaam, nadat het ontbijt is genuttigd en iedereen wat meer aan het idee gewend is geraakt dat de dag toch echt begonnen is, ontstaat er ruimte voor een gesprek. Natuurlijk, ook wij beginnen met "goed geslapen, hoe was het gisteren" en dergelijke, maar even later volgt de vraag: "En hoe ziet het programma er volgende week uit?"

"Superdruk", is het korte antwoord.  "Verdediging scriptie Pedagogiek, babyshower, naar twee concerten, voorbereiden van de zomervakantie, twee verjaardagen, twee avonden werken, presentatie op het stagebedrijf en ik wil eigenlijk nog wat shoppen in de stad. Ik ben gelijk weg, want we gaan een dagje naar Antwerpen."

 "Leuke stad", roep ik nog, maar de deur is alweer dichtgetrokken.

Mijn gedachten dwalen af naar het bezoek aan de NBA waar vertegenwoordigers van universiteiten en hogescholen, accountants en accountants in business discussieerden over hoe we de instroom in het beroep kunnen verhogen. Een van de meningen is dat het opleidingstraject te lang is. Moeten we de praktijkopleiding voor accountants en de AA- of RA-opleiding niet meer integreren, zodat de doorlooptijd van het opleidingstraject wordt verkort? Krijgen trainees dan wel de tijd om zich te ontwikkelen tot beginnend beroepsbeoefenaar? Bovendien, we leven in de eeuw van het 'leven lang leren'. Waarom zouden we dan zoveel tegelijk willen doen? De kenmerken van de 'huidige generatie' werken ook al niet mee. Betere balans tussen privé/werk, vaak is er sprake van een relatie waarin beiden vier dagen per week werken, genieten van het leven. Men is niet meer bereid om 'alles' op te offeren voor een carrière. En dan verandert er ook nog eens zoveel.

We weten dat onder andere data science een prominente plaats in de opleidingen moet krijgen. Volgens het World Economic Forum heeft 85% van de bedrijven deze techniek in 2022 geadopteerd. Innovatieve ontwikkelingen, soft skills, er zijn zoveel zaken die we terug zouden willen zien. Maar moeten er misschien ook zaken uit de opleiding worden gehaald? Al snel blijkt dat er niet veel uit kan en mag. Het blijft een lastige discussie. Zeker als je ook nog een dagje naar Antwerpen wilt.

Is het eigenlijk erg als je langer over de opleiding doet dan vooraf gedacht? Word je daar minder of juist beter van? Een Chinees spreekwoord zegt: 'De schildpad ziet onderweg meer dan de haas!'

Met vriendelijke groet,
Frank Bakker
Directeur Markus Verbeek Praehep

Terug naar Editie 16 | September 2019

Maak kennis met ons

Ben je geïnteresseerd in een opleiding van Markus Verbeek Praehep en wil je met ons kennismaken of meer over ons aanbod weten? Dat kan op de volgende manieren:

Gratis magazine

Bestel hier kosteloos uw gedrukte versie van Precies Magazine